Geo Future School in klas 2
Het is muisstil in lokaal 9. Meer dan 90 tweedeklassers luisteren naar een persoonlijke ervaring van hun docent. Daarna zitten ze in groepen samen, ze luisteren naar elkaars ervaringen, kiezen een casus en spelen die iets later na. Als docenten vragen we door: hoe was dat voor jou, wat hadden anderen op dat moment kunnen doen, hoe kunnen we dat op onze school voorkomen? Opnieuw is het stil, de verhalen zijn persoonlijk en van een ontroerende eerlijkheid.
Waarover hebben we het met elkaar, welk thema ‘raakt’ hen? Deze module denken we na over ‘Diversiteit’, met subthema’s als gelijkwaardigheid, gelijke kansen, geaardheid, discriminatie, anders-zijn, inclusie, exclusie, …

Wij hopen (en geloven) dat deze module onze leerlingen zowel praktisch als geestelijk zal verrijken: dat zij zich maatschappelijk en sociaal betrokken voelen en dat zij persoonlijk zullen groeien van de ontmoeting met ‘de ander’.
Onverwachte ontmoeting
Na een eerste verkenning van de subthema’s en het definiëren van de begrippen, zijn we aan de slag gegaan met een real-life-casus en met de film ‘Hidden figures’ (aanrader). We hebben versterking gekregen van MDT: Maatschappelijke diensttijd onderwijs. Leerlingen gingen onder hun leiding -met ons als coaches- in gesprek met ouderen rond het thema ‘Diversiteit’. Daarvoor hebben ze eerst geleerd hoe ze een goed interview kunnen houden en hoe ze de verkregen informatie tot een artikel voor een echt tijdschrift kunnen verwerken. Het verhaal van de ouderen spelen zij na in een stijl die zij zelf kiezen, waarbij een echte cameraman of –vrouw hen filmt. De films worden uiteindelijk in Gigant vertoond!

