Hét Gymnasium
Hét Gymnasium
Non scholae sed vitae discimus | Niet voor school maar voor het leven leren wij
Onderwijs is meer dan het behalen van een diploma. Wij leiden onze leerlingen op tot betrokken, maatschappelijk bewuste en onderzoekende jongvolwassenen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze samenleving.
Wie zijn wij
Een kleine school, een hecht team
Op ons gymnasium leer je niet alleen veel, je leert ook snel iedereen kennen. We zijn een kleine school met een betrokken team: de rector, afdelingsleiders en zo’n 45 docenten en 12 medewerkers in het onderwijsondersteunend personeel. Samen zorgen we voor een goede organisatie van de school en een veilige, inspirerende leeromgeving.
Onze docenten geven les in verschillende leerjaren en zijn bijna altijd ook mentor van een klas. Daardoor kennen ze hun leerlingen goed en is er veel persoonlijke aandacht. De lijntjes zijn kort, de sfeer is open en je voelt je al snel thuis. Samen zorgen we ervoor dat jij als leerling kunt groeien – op school én daarbuiten.
Visie
Hét Gymnasium Apeldoorn biedt alle nieuwsgierige leerlingen van nu en straks gymnasiaal toponderwijs. Onze leerlingen mogen zichzelf zijn, blijven én worden. Alle leerlingen leren bij ons op hun eigen manier en ontwikkelen zich tot burgers die het verschil maken.
Beatus homo qui invenit sapientiam
Leidende principes
Gymnasium Apeldoorn is een uitnodigende plek om te leren. Wij geven invulling aan ons onderwijs vanuit vijf leidende principes.
Waar ’toen en nu’ met elkaar verbonden zijn.
Tradities, wetenschap, de klassieke oudheid en verdere tijdperken zijn sterk verbonden en verankerd in ons onderwijs. Het vreemde in een context te kunnen plaatsen biedt een nieuw perspectief op het eigene en hedendaagse.
Je leert niet voor school, maar voor het leven. Ons onderwijs is niet alleen kwalificerend, maar zeker ook socialiserend en persoonsvormend. Aandacht voor kunst, literatuur en burgerschap, leerlingen uitdagen om hun grenzen te verleggen binnen het onderwijs, maar ook daarbuiten, en het aanbieden van extra activiteiten kenmerken ons onderwijs.
“Gelijke kansen is ongelijk onderwijs”. Voor onze (hoogbegaafde) leerlingen, ook met internaliserend gedrag, en leerlingen die om andere redenen een meer persoonlijke benadering nodig hebben, bieden wij een veilige passende leeromgeving, waarbij verdieping, verbreding en uitdaging ons onderwijs kenmerken.
Burgerschapsonderwijs op het Gymnasium Apeldoorn is erop gericht dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot burgers die rechtvaardigheid in de samenleving belangrijk vinden en dat ideaal ambiëren (‘willen’), maar ook de instrumenten hebben (‘kunnen’) om daaraan een bijdrage te leveren in de samenleving.
Het Gymnasium hanteert als laatste leidend principe een kleinschalige school te zijn, waar leerlingen en docenten elkaar kennen, leerlingen bij elkaar aansluiting kunnen vinden, leerlingen ervaren dat zij zichzelf kunnen en mogen zijn en waar een veilig leerklimaat vanzelfsprekend is.
Waardevol onderwijs
Bij Het Gymnasium Apeldoorn leren we niet alleen voor school, maar voor het leven. Ons schoolplan 2024–2026 laat zien hoe we onze klassieke wortels verbinden met eigentijds onderwijs. We bieden ruimte voor nieuwsgierigheid, rechtvaardigheid en persoonlijke groei.
Want leren doe je samen, met hoofd én hart.
Vragen?
Wij helpen je graag verder!


